Travel : Yogjakarta , Indonesia "Aku Datang Rangga" (Part 1)

Assalammualaikum...

Hye-hye korang.Hari ni kat office tak banyak sangat kerja.So,aku rasa adalah bagus aku memulakan travelog pasal Jogja haritu.Dah ada kenalan yang bertanya-tanya.Maklumlah,Jogja ni salah satu tempat wajib bagi backpacker kan.HAHA!

Yang ikut serta trip kali ni adalah abah,adik,suami dan aku.So,aku rasa tak adalah backpacker mana sebab bila bawa keluarga ni aku utamakan keselesaan.Tujuan bawa abah ni macam hadiah lah.Sebab birthday dia bulan Mac.Dan nak bagi dia rest,happy,jalan-jalan.Asyik bekerja je dari muda sampai tua ni.

Tapi yang mastermind adalah akulah.Macam biasalah kan.

So,aku dah book ticket flight pada 14 Mac 2018-18 Mac 2018.Selama 5hari 4malam.Flight mana lagi kalau bukan AirAsia kesayangan.Murah dan berbaloi.Malam 13hb kami dah bertolak ke KL dan tidur semalam di rumah aku.14hb tengahari kami bertolak ke KLIA2.Sebab jadual flight jam 1515.Urusan imegresen alhamdulillah berjalan lancar.Abah kemahin excited dia nak berjalan.

Tepat 1515 kami berlepas.Yeayyy... Jogja, kami datang !!

Satu perkataan untuk Jogja adalah macet (jem).Tapi tak seteruk Jakarta lah yang pastinya.

Jalanraya di jogja.

Kami sampai di Jogja pada jam 1730.Waktu di Indonesia lambat satu jam daripada waktu di Malaysia.Perkara pertama yang aku dan suami buat adalah mencari simkad.Masa trip Korea kami menyewa wifi.Tapi kali ni tak sebab nak jimat.Aku ambil simkad simpati dengan harga RM22.50 (9gb).Cukup untuk 5hari.

Lepas dapat data internet,aku panggil En Uber.Alhamdulillah kejap je sampainya.Mungkin kawasan airport ramai yang dah menunggu kut.Untuk pengetahuan korang aku ada ambil pak supir untuk 3hari bagi menyenangkan dan keselesaan abah dan adik.Lagipun tempat di Jogja ni jauh dari satu tempat ke satu tempat.

Berbual-bual dengan En Uber tak sedar kami dah sampai hotel.Urusan checkin hotel amat mudah dan berjalan lancar.Aku book hotel melalui Cik Agoda.Ni pun salah satu website fav aku bila travel.Hotel yang kami duduk adalah di Pukualam,Puri Pangeran Hotel.Sangat recomended.Sebab selesa,makanan sedap,staff friendly,dan seni reka bentuk ala-ala resort/vila di Bali.Aku paling suka sebab ada swimming pool.Dan pool open until 11p.m.Berendam memalam,heaven rasanya oii.. :)

  • Flight Kul - Jogja - Kul (promo) : RM 1032/ 4person
  • Meal in flight : RM 60/ 4person
  • Baggage(Jogja-Kul) 20kg : RM 120
  • Puri Pangeran Hotel (5h4m include breakfast) :Kes ni aku ambil 2 bilik.1bilik queen utk aku dan suami.1 bilik lagi twin utk abah dan ica : RM 375/per bilik
  • Simkad Simpati (buat hotspot je) : RM 22.50
  • Airport - hotel (En.Uber) : RM 10.20
  • Makan malam 4org : RM 24.10
Total RM 2018.80


Okey,sampai sini dulu nanti aku sampai untuk Part 2 :)

Comments

Popular posts from this blog

Backpacker Thailand Murah (Trip Sawadee 2019)

Fatin dan Shah Honeymoon Korea (Part 2) : Istana Gyeongbokgung di tengah bandar metropolitan

Desaru Coast Adventure Waterpark Johor